The Staircase
Op 9 december 2001, om 2.41 uur 's nachts in de stad Durham in North Carolina, krijgt de alarmcentrale een telefoontje van een man die moeizaam vertelt dat zijn vrouw van de trap is gevallen. "Ze bloedt hevig, maar ze ademt nog", zegt hij. Als de ambulance vijf minuten later arriveert, is het te laat en is de vrouw overleden. De hulpverleners raken gealarmeerd door de grote hoeveelheid bloed rond het lichaam van Kathleen Peterson, dat aan de voet van een nauwe trap ligt. Haar echtgenoot heeft bloed op zijn gezicht en handen. Voor de inspecteur die belast is met het onderzoek spreken de feiten voor zich: het was geen ongeluk, maar moord. Een week later wordt Michael Peterson gearresteerd. Zo begint The Staircase, een zes uur durende zoektocht naar de doodsoorzaak van Kathleen Peterson en een registratie van de daaropvolgende rechtszaak en de manier waarop de media dit alles verslaan. Oscarwinnaar Jean-Xavier de Lestrade (Murder on a Sunday Morning) filmde alle aspecten van het verhaal en interviewde de familieleden. De documentaire laat zich door de dramatische gebeurtenissen bekijken als een thriller met soap-twists. Door zijn omvang biedt het een unieke blik op de Amerikaanse samenleving en haar rechtssysteem, terwijl de rillingen je over de rug lopen.