Barcode.tv
Een waarzegger voorspelt aan de hand van de levenslijnen op een hand de toekomst. De hand roept als het ware het verhaal op. De filmische verhalenmachine Barcode.tv, een samenwerking van Arte en de National Film Board of Canada, werkt op een vergelijkbare manier. Gooi er een woord in en er floept een één-minuut-filmpje uit. Dat woord moet slaan op een ding waar je veel waarde aan hecht, want "objecten zijn net spiegels". Dat is ook het doel van de in totaal 100 filmpjes in de database: onze spullen kijken daarin voor de verandering eens naar ons. Zo laten ze zien wie we zijn. Type in 'Google' en je belandt op een markt voor tweedehands goederen, waar een koopman erotische video's en Jackie Chan films aan je probeert te slijten: je bent een stoffige verzamelaar. Scan de streepjescode op je iPad en aantrekkelijke mensen fluisteren zachtjes "enkelvoud, meervoud, vrouwelijk, mannelijk": wandelende encyclopedie. Desperados, het Mexicaanse biertje, en Starbucks geven dezelfde uitkomst. Een stoere man op een wolkenkrabber zwaait met een lasso, waaraan een blik bevestigd zit: onafhankelijke drinker. De associaties zijn grappig, verrassend, breinbrekend, geestverruimend of gewoon absurd, maar zetten altijd ons beeld van onze persoonlijke eigendommen op z'n kop. En daarmee ook het beeld dat we onszelf (dachten te) hebben.