InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Winnaars Film Fund DocLab Interactive Grant 2023 bekendgemaakt
Nieuws
Winnaars Film Fund DocLab Interactive Grant 2023 bekendgemaakt

Winnaars Film Fund DocLab Interactive Grant 2023 bekendgemaakt

Algemeen
donderdag 14 september
Door Staff

IDFA DocLab en het Nederlands Filmfonds kondigen met trots de ontvangers aan van de 2023 Film Fund DocLab Interactive Grant: Nirit Peled met haar project (this conversation is) Off the Record en Constant Dullaart & Piotr Winiewicz met William Quail's Pyramid.

Dankzij deze subsidie hebben deze baanbrekende kunstenaars de mogelijkheid om de grenzen van interactieve en immersieve verhalen te verkennen en zo het landschap van digitale kunst te innoveren. Beide projecten onderzoeken kritisch de impact van AI zoals deze opkomt en zich ontwikkelt binnen de huidige maatschappij. Binnen dit thema biedt ieder project een uniek perspectief.

“The committee has decided unanimously. These makers know how to explore socially pressing issues within their projects and bring these investigations to the public in engaging ways. Tantalizing topics brought to the audience in an exciting way: a potentially perfect storm.”
— Yiu-loon Lee, Film Consultant at The Netherlands Film Fund

Met een totaalbudget van €20.000 ondersteunt de Film Fund DocLab Interactive Grant de ontwikkeling van immersieve storytelling in Nederland, waarbij grensverleggend en experimenteel gebruik van opkomende media en verhalen wordt gestimuleerd.

We kijken uit naar de wereldpremière van deze twee unieke projecten op de 36e editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam. Dit festival zal plaatsvinden van 8 tot en met 19 november 2023.

Off the record

(this conversation is) Off The Record van Nirit Peled

In (this conversation is) Off the Record onderzoekt Nirit Peled de diepgaande invloed die algoritmen voor misdaadpreventie hebben op het leven van gewone mensen. Deze interactieve performance bouwt voort op Peled's tien jaar durend onderzoek naar de gevolgen van risicoprofielen die zijn opgesteld door de Nederlandse politie. Onderdeel van dit onderzoek is haar eerdere documentaire Mothers, die vorig jaar op IDFA in première ging. Binnen het wereldwijde discours rond algoritmische besluitvorming binnen justitie gaat dit nieuwste werk nog dieper in op de systemen die jongeren in de binnenstad profileren om te bepalen of zij mogelijk een misdaad zullen plegen. Voor een live publiek simuleert Peled de werking van deze algoritmes. In haar werk stelt ze zich de stad niet alleen voor als een verzameling van straten en gebouwen, maar ook als datasets van relaties tussen mensen. Kan iemands leven werkelijk worden vastgelegd door data? En wie schrijft werkelijk het script dat ons leven dicteert?

Microsoft Teams image

William Quail’s Pyramid van Constant Dullaart en Piotr Winiewicz

Ondanks dat onze systemen niet optimaal zijn, is Kunstmatige Intelligentie exponentieel beter geworden in het imiteren van onze taal: deze nabootsing wordt steeds duidelijker en 'natuurlijker'. Alsof we naar een intelligentie kijken die verder reikt dan de onze, is het vermogen van AI om moeiteloos originele inhoud te creëren grotendeels met ontzag ontvangen. In de multi-channel video William Quail's Pyramid zetten Piotr Winiewicz en Constant Dullaart dit proces op zijn kop en regresseren ze het concept van taal, waarbij ze op zoek gaan naar storingen en fouten in taalverwerking. In William Quail's Pyramid is het publiek getuige van een mysterieuze seance waar de film About a Hero tot leven lijkt te komen. Deze film is volledig is gemaakt door een AI die is getraind om het brein van de bekende documentairemaker Werner Herzog na te bootsen. In een beroemde uitspraak heeft Herzog verklaard dat geen enkele computer ooit zijn manier van filmmaken zou kunnen nabootsen. Wat vertelt dit werk ons precies?

Thr Film Fund DocLab Interactive Grant

Het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab bundelen al zes jaar op rij hun krachten om innovatieve immersieve en interactieve projecten met internationale potentie te stimuleren. De Film Fund DocLab Interactive Grant erkent elk jaar relevante kunstenaars die gevestigd zijn in Nederland. Onder eerdere prijswinnaars vallen kunstenaars als Tamara Shogaolu, Studio Moniker, Anna Fries & Malu Peeters, Mathilde Renault en Maarten Isaäk de Heer.

Projecten die eerder via deze subsidie zijn gefinancierd hebben veel lof ontvangen op prestigieuze internationale festivals zoals MoMA, SXSW, Sundance, Holland Festival, CPH:Dox, Sheffield DocFest en vele andere.

Het domein van immersieve en interactieve storytelling in Nederland ondergaat een voortdurende ontwikkeling van creativiteit en verkenning. Het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab zijn trots dat zij zowel gevestigde als opkomende kunstenaars kunnen koesteren en hen in staat kunnen stellen de grenzen van immersieve media te verleggen. Door hen een internationaal podium te bieden, nodigen we het publiek uit om verschillende artistieke disciplines te ervaren en grensverleggende tentoonstellingsvormen te omarmen.

Voorstellen die worden ingediend voor de IDFA DocLab Open Call for Festival Commissions worden beoordeeld door vooraanstaande experts op het gebied van documentaire en nieuwe media. Lees hier meer over het selectieproces.

Meer over de kunstenaars

Nirit Peled is een onafhankelijke filmmaker en schrijver momenteel actief in Nederland. Peled verweeft verhalen over verschillende media om maatschappelijke structuren te onderzoeken, zowel intieme als institutionele. Gebruikmakend van technieken uit de journalistiek en documentaire, onderzoekt ze de sociale impact van opkomende technologieën, wetsstructuren, systematisch machtsmisbruik en de aard van geweld.

Piotr Winiewicz is een in Kopenhagen gevestigde Poolse kunstenaar, filmmaker en scenograaf. Hij is afgestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen, waar zijn diplomafilm On High in White Tomorrows werd bekroond met de Wurdigung-prijs. Momenteel werkt hij aan zijn film About a Hero. Winiewicz' werk schommelt tussen film, ruimtelijke praktijk en performatieve kunst.

Constant Dullaart is een kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam en Berlijn. Hij onderzoekt hoe sociale en culturele waarden weerklinken in systemen en technologie en creëert werken die een speelse frictie benadrukken tussen oud en nieuw, handmatig en geautomatiseerd, online en offline, echt of nep. Dullaart is hoogleraar Networked Materialities aan de Academie voor Schone Kunsten in Neurenberg.