A Thousand Girls Like Me
De moed van de Afghaanse Khatera, begin twintig, moet niet worden onderschat. Zij werd van kinds af aan misbruikt door haar vader, werd diverse keren zwanger van hem, onderging een aantal abortussen en beviel uiteindelijk van een dochter. Op aanraden van een moellah deed ze haar verhaal in een televisieprogramma, waarna ze haar vader aanklaagde. Als de film begint, is Khatera opnieuw zwanger. Het kind dat ze draagt, is bewijsmateriaal: bewijs dat haar vader haar verkrachtte.
Seksueel geweld tegen vrouwen werd in Afghanistan in 2009 strafbaar. Maar in de praktijk zijn vrouwen bang voor de mogelijke gevolgen van een aangifte. Khatera’s verhaal is helaas een sprekend voorbeeld: zij en haar moeder worden bedreigd, onder meer door haar ooms, en moeten om de haverklap verhuizen.
De film volgt de strijdbare twintiger en haar moeder van dichtbij, en laat zien hoe weinig steun Khatera krijgt van haar broers, die al die tijd wisten wat er gaande was, maar niet ingrepen. Het maakt nog eens duidelijk hoezeer Afghaanse vrouwen op zichzelf zijn aangewezen.