Peak
De Alpen vormen een oeroud natuurgebied, dat door de opwarming van de aarde aan verandering onderhevig is. Sinds de eeuwwisseling ligt er 's winters niet langer standaard een dik pak sneeuw op elke berghelling van elk wintersportoord. \i Peak\i0 laat zien hoe de toeristenindustrie dit probleem aanpakt. Met investeringen van tientallen miljoenen euro's worden op grote hoogte gigantische waterreservoirs aangelegd, ter vervanging van de smeltende gletsjers. Kunstsneeuwkanonnen voorzien de skipistes op bestelling van de gewenste witte sneeuwlaag. \i Peak\i0 wisselt observerende sfeerbeelden, adembenemende landschapsopnamen en afstandelijke registraties van de werkzaamheden af met uiteenzettingen en bespiegelingen van ondernemers en bewoners in de Alpen. De ouderen hebben een verschuiving in de functie van het gebied meegemaakt: het toerisme heeft de landbouw verdrongen, de schilderachtige dorpjes hebben te kampen met leegloop en vergrijzing. Een lang, onafgebroken shot van de rug van een man die buiten het hoogseizoen door een verlaten skioord loopt, doet denken aan een cowboy in een spookstad in het Wilde Westen. Een oudere vrouw is sceptisch over de hedendaagse maakbaarheidsgedachte: de hoogmoedige mens maakt iets kapot, wat met grote vindingrijkheid moet worden hersteld, waarmee vervolgens weer iets wordt vernietigd, enzovoort. Een gebed zonder end.