Gunda
De gelauwerde Russische regisseur Victor Kossakovsky is vegetariër sinds zijn prille jeugd. Met Gunda vervult hij een langgekoesterde wens: een film maken over varkens. Zonder commentaar of aanzwellende muziek, maar wel met als doel mensen empathie en ontzag voor dieren bij te brengen.
Met bijrollen voor extatische koeien en een éénpotige kip ontstond dit in zwart-wit gefilmd eerbetoon aan het dierenbestaan. De kijker wordt ondergedompeld in het dagelijks leven op een idyllische boerderij, waar zeug Gunda en haar pasgeboren kroost invoelend zijn gefilmd op ooghoogte: de opstelling van speciale 360 gradencamera’s in de schuur van de varkens levert intieme en prachtig natuurlijke beelden op.