InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Do Not Track
Over IDFA
Archief
Do Not Track
IDFA 2015

Do Not Track

Brett Gaylor
Frankrijk, Duitsland, Canada
2015
60 min
n.v.t.
Festival history

Deze gepersonaliseerde webserie over privacy en de online economie laat zien wie er profiteert van de privégegevens die we elke dag onbewust delen met commerciële partijen via tracking. Als je tijdens het kijken naar de video’s je gegevens met de website Do Not Track deelt, onthullen ze wat het web allemaal over je weet. Er zijn al bedrijven zoals Lenddo die geld lenen aan mensen op basis van hun uitingen op sociale media. Oekraïners die de straat opgingen tegen de annexatie van de Krim werden getraceerd via hun telefoon en kregen een sms dat ze geregistreerd waren als illegale demonstranten. En dan is er het verhaal van een depressieve vrouw uit Quebec wier ziektekostenvergoeding werd stopgezet nadat de verzekeringsmaatschappij lachende foto’s aantrof op haar Facebookpagina en concludeerde dat ze weer beter was. Wie iets liket op Facebook, geeft veel persoonlijke informatie over zichzelf en vrienden weg. De Duitse blogger Richard Gutjahr leidt ons rond in de ongelooflijke wereld van online profilering. Wie je bent, waar je heen gaat, wat je doet, ook de apps op je telefoon bespioneren je de hele dag. Op basis van de verzamelde gegevens van de gebruikers van Do Not Track worden er drie mogelijke uitkomsten voor de digitale samenleving voorspeld.

Credits
Screening copy
    Upian
    Upian
Co-productie
    ONF
    ONF
Involved TV Channel
    ARTE France,
    BR
    ARTE France,
    BR