Hidden Wounds
"Redemption isn't coming soon / I am stuck here with these hidden wounds / All the things they make me do." Tom Barman zingt het getormenteerd, met een diepe snik in de keel. De dEUS-frontman heeft het niet over zichzelf, maar over de vele voormalige militairen die lijden aan een posttraumatische stressstoornis (ptss). In 2010 las Barman een artikel in The Guardian, over het levensverhaal van een Britse veteraan. Na zijn afzwaaien scheidde deze Jimmy Johnson van zijn vrouw, raakte aan de drank, en vermoordde, in een paniekaanval, een man. Hij is geen uitzondering: er komen tegenwoordig meer soldaten om het leven door hun oorlogstrauma's dan op het slagveld. De stemmige videoclip vervlecht Johnsons tragedie met verstilde portretten van lotgenoten, van jong tot oud. Ze dienden in de Tweede Wereldoorlog, Vietnam, Afghanistan. Sommigen hebben littekens, maar de echte wonden, die gaan schuil achter hun gezichten. Hun uitspraken, die Barmans zang afwisselen, laten weinig ruimte voor verbeelding. "Hoe ziet oorlog eruit? Het oude cliché: oorlog is een hel." En: "Het is een beetje alsof je elke dag Russische roulette speelt." Wie hun complete horrorverhalen wil horen, kan terecht bij de interactieve versie van de clip, die is geselecteerd voor de IDFA DocLab Competition for Interactive Documentary.