The Face of the Enemy
The Face of the Enemy is een antioorlogsfilm die het persoonlijke leed toont achter de koude cijfers die zeggen dat meer dan vier miljoen Vietnamezen (tegenover 58 duizend Amerikanen) omkwamen tijdens de Vietnamoorlog. Aan het woord komen mensen uit Zuid- en Noord-Vietnam en Vietnamezen die naar Amerika emigreerden. We horen hoe hun vrienden massaal de dood vonden in het leger, hoe ze klem zaten tussen regeringsleger, Vietcong en de Amerikanen, en hoe de politieke scheidslijnen niet alleen dwars door het land, maar ook dwars door families heenliepen. Hoe moeders hun kinderen in de steek lieten omdat hun vaders Amerikaanse soldaten waren. En hoe de oorlog nog steeds gruwelijk na-ijlt in de door chemische wapens verminkte levens van kinderen die lang nadien werden geboren. De verhalen van de talking heads worden ondersteund door familiefoto's van vriendelijk lachende Vietnamezen in uniform die in schril contrast staan met de soms uitermate gruwelijke archiefbeelden van beschietingen, slagvelden en soldaten. Ze zijn voorzien van nieuwe soundscapes en muziek die de verhalen ijzingwekkend invoelbaar maken. Een voice-over geeft af en toe wat achtergrondinformatie, maar kennis over de betrokken partijen wordt bekend verondersteld. Er is evenveel aandacht voor de verhalen van mannen als die van vrouwen, met name in het Vietnamese verzet.