Fast, Cheap and Out of Control
Een dompteur, een tuinman gespecialiseerd in het omtoveren van taxushagen in dierfiguren, een expert op het gebied van de blindmuis en een robottechnicus zijn de hoofdpersonen van Errol Morris’ speelse filosofische exercitie over de verhouding tussen mens en dier, cultuur en natuur. Morris omschreef zijn film als een vierluik over de mythe van Sisyphos, maar Fast, Cheap and Out of Control heeft vooral verwantschap met Albert Camus’ interpretatie van de Griekse mythologische figuur als een absurde held. Het tragische personage, ertoe veroordeeld om dag na dag een rotsblok bergopwaarts te duwen dat bij het bereiken van de top direct weer naar beneden rolde, werd door Camus in zijn essay Le mythe de Sisyphe (1942) beschreven als iemand die zijn kwelling met hartstocht ondergaat. Even gepassioneerd zijn Morris’ hoofdpersonen over hun missie: het temmen van het ontembare beest, het beheersen van de groei van een plant, het classificeren van een diersoort die zich aan zijn omgeving aanpast door voortdurend te muteren, en het fabriceren van robots die dierlijke bewegingen na kunnen bootsen. Morris construeert zijn cinematografische essay met groot gevoel voor het carnavaleske en het ongerijmde.