Yezidi Girls
De nieuwsberichten over de jezidi’s die in Iraaks Koerdistan gevangen werden genomen door IS-strijders zijn al weer naar ons achterhoofd verdwenen, maar Yezidi Girls brengt de situatie van de ontvoerde vrouwen terug op het netvlies. In Lalish, een pelgrimsoord van de jezidi’s, vertellen drie slachtoffers van 15, 17 en 18 jaar oud hoe zij door hun buren, met wie ze tot dan toe rustig samenwoonden, worden aangegeven en overgeleverd aan IS. Met gesloten gezichten, die nooit rechtstreeks de camera in kijken, vertellen ze hoe ze gemarteld werden, van hun geloof moesten stappen en gescheiden werden van hun familie. Een duidelijk zichtbaar brok in de keel is soms het enige antwoord, bijvoorbeeld wanneer het seksueel misbruik ter sprake komt. De verhalen hoe ze IS wisten te ontvluchten komen, hoe verschrikkelijk ze ook zijn, als een verademing. Maar een glimlach verschijnt pas op de gezichten van de jonge vrouwen als ze gefilmd worden tijdens religieuze rituelen; hun angst dat ze niet meer toegelaten zouden worden tot de jezidische geloofsgemeenschap bleek gelukkig onterecht.