The Many Sad Fates of Mr. Toledano
Met zijn conceptuele foto's won Phil Toledano prijzen over de hele wereld. De Brit portretteerde beroemdheden als Mark Zuckerberg en Alec Baldwin, en schoot talloze tijdschriftcovers. Deze documentaire volgt hem tijdens een langlopend project, waarbij hij de camera voor de verandering eens puur op zichzelf richt. Op zijn toekomstige zelf. Met de hulp van visagisten en het gebruik van prothesen laat hij de meest mistroostige toekomstscenario's werkelijkheid worden. Zo wordt hij iemand met een deels verlamd gezicht na een beroerte, een dronkaard gevloerd op straat, een eenzame miljonair die aan tafel zit met zijn chihuahua, een ijdele man verslaafd aan plastische chirurgie. Inspiratie voor het project komt van Toledano's demente vader, wiens aftakeling hij fotografeerde. Het maakt hem doodsbang voor zijn eigen einde. Hij besluit dat een keiharde confrontatie met zijn angst de beste aanpak is, en dompelt zich onder in alle nare, donkere toekomstbeelden die artsen en waarzeggers hem op verzoek opdienen. Collega's prijzen hem en zijn project de hemel in, maar zijn echtgenote en schoonmoeder zijn minder blij en delen hun angst voor de filmcamera. Zullen Phils doemscenario's de positieve realiteit niet overschaduwen?