From Africa to Assen
Inge komt op haar vijftiende terug naar Nederland nadat zij zes jaar in Mozambique heeft gewoond. Ze heeft afscheid moeten nemen van haar leven in Afrika: haar huis, de buren, haar honden en poezen. Maar ook heeft ze uitgekeken naar haar nieuwe bestaan in Nederland. Dapper stapt ze dit avontuur in, met een andere school, nieuwe vrienden en de vrijheid van het fietsen.Toch merkt Inge al snel dat ze hier iemand anders is dan in Mozambique. Zo goed en kwaad als ze kan, zoekt ze een manier om zich aan haar omgeving aan te passen terwijl ze Mozambique nog altijd mist. Wat raak je kwijt tijdens zo'n grote verandering en wat win je? Van Afrika naar Assen gaat over het vinden van een balans tussen aanpassen aan je omgeving en het behouden van je eigen identiteit. Over het afscheid nemen van een periode om tegelijk een nieuw avontuur te kunnen omarmen.