Gun Fight
Bijna acht jaar na het drama op Columbine High School was het opnieuw raak in de Verenigde Staten. Tijdens een schietpartij op Virginia Tech kwamen 33 mensen om. Voor tweevoudig Oscarwinnares Barbara Kopple was het aanleiding om te kijken naar de rol van het geweer in de Amerikaanse samenleving. De documentaire geeft een genuanceerd beeld van de wapendiscussie. Met archiefbeelden van journaals die dramatische schietpartijen verslaan, wordt de enorme impact van de soepele wapenwetgeving inzichtelijk gemaakt. Oude filmbeelden van onder andere John Wayne laten zien hoe diep de wapencultuur in de Amerikaanse samenleving ingebakken zit. De maker interviewt verschillende voor- en tegenstanders van een strengere wetgeving. De lobby van de National Rifle Association is onveranderd sterk. Collin Goddard, die Virginia Tech overleefde en nog steeds kogels in zijn lichaam heeft, neemt het op tegen de NRA. Zijn verhaal loopt als een rode draad door de film. Hij strijdt voor een verbod op de zogeheten gun show loophole, die het voor particulieren mogelijk maakt geweren te verkopen zonder de achtergrond van de koper te checken. Gun Fight is een levendige film over de wapencultuur in Amerika.