2 minuten stilte, a.u.b.
Welke betekenis heeft de jaarlijkse dodenherdenking op 4 mei nog? Met die vraag in haar achterhoofd interviewde Heddy Honigmann een viertal Nederlanders: de filmmaakster Netty Rosenfeld, de schrijfster Anna Enquist, een Amsterdamse horecaondernemer en de dochter van een NSB‘er. De gesprekken vonden plaats op de herdenkingsdag zelf en de documentaire is ingedeeld in drie delen: de ochtend, de middag en de avond. Op die manier krijgen we niet alleen inzicht in de verschillende gevoelens en gedachten die deze herdenkingsdag bij de betrokkenen oproept, maar beleven we ook van dichtbij hoe zij zich op de traditionele twee minuten stilte voorbereiden. Er zijn nogal wat onderlinge verschillen, maar de intensiteit waarmee de vier naar het moment suprème toeleven, zorgt voor een mooi uitgewerkte spanningsopbouw. Met behulp van een viertal cameraploegen werd de uiteindelijke twee minuten stilte parallel gedraaid.