Hidden Wounds Interactive
"Redemption isn't coming soon / I am stuck here with these hidden wounds / All the things they make me do." Tom Barman zingt het getormenteerd, met een diepe snik in de keel. De dEUS-frontman heeft het niet over zichzelf, maar over Jimmy Johnson, een Britse oorlogsveteraan die aan een posttraumatische stressstoornis (ptss) lijdt. Johnson en zijn lotgenoten trekken voorbij in verstilde portretten, waarop ze even gekweld kijken als Barman zingt. Van jong tot oud: de veteranen dienden in de Tweede Wereldoorlog, Vietnam, Afghanistan. Sommigen hebben littekens, maar de echte wonden gaan schuil achter hun gezichten. Door te klikken op icoontjes die in het beeld verschijnen, horen we hun getuigenissen. Die zijn even pijnlijk als schokkend. "Hoe ziet oorlog eruit? Het oude cliché: oorlog is een hel." En: "Het is een beetje alsof je elke dag Russische roulette speelt." Elders op deze website bij de videoclip (die is geselecteerd in IDFA's programmasectie Panorama) zijn de volledige interviews met deze voor het leven getekende ex-militairen te bekijken. Oorlog blijft, zoals het motto van Apocalypse Now luidt, "De horror! De horror!"